Råd søges angående parring af blandinger
Jimmy
2004-03-04 10:00:09 UTC
Hej

Jeg har en blanding af fire forskellige hunde. Han er jo en herlig fætter og
om nogle år vil vi sikkert gerne have ham parret med en anden blanding.

Men er dette forkert?

Jeg har læst og så småt deltaget i en diskussion tidligere omkring en person
der ville parre sin blanding med en racehund og der kom der en del
holdninger frem.

Er blandinger noget man forsøger at "udrydde"?
Eller er det OK at blande blandinger med andre blandinger?

Mvh
Jimmy
Gitte Haakonsen
2004-03-04 11:38:29 UTC
hej Jimmy
Jeg synes ikke at man skal prøve at udrydde blandinger.
Men når du finder ud af at du vil have parret hunden synes jeg du virkelig
skal tænke dig om hvilke racer der bliver blandet, mest for at skåne tæven
så meget som muligt under fødslen, her tænker jeg på størrelsen af hunden.
Jimmy
Anne-Marie Prange
2004-03-04 15:39:46 UTC
Post by Jimmy
Jeg har en blanding af fire forskellige hunde. Han er jo en herlig fætter og
om nogle år vil vi sikkert gerne have ham parret med en anden
blanding.
Post by Jimmy
Men er dette forkert?
Hej
Ja jeg synes bestemt ikke man med fuldt overlæg skal lade avlepå
blandingshunde .. et er at der sker et uheld .. noget andet er at
der er så mange ting der skal tages hensyn til når det drejer sig om
avl .. der er både fysiske og psykiske svagheder der skal tages
hensyn til .. det er ikke for sjovt at en hund skal avlgodkendes ..

Noget andet er at der er rigeligt med blandingshunde så markedet er
mere end mættet .. du risikere altså at stå med hvalpe du ikke kan
komme af med ... kig et smut ind på landets internater det vrimler
med blandingshunde som folk har kasseret ..og der er bestemt ingen
grund til at man ved bevist avl på blandinghunde er med til at
overmætte markedet endnu mere
hejhils fra Ami
René Kofoed
2004-03-04 16:00:24 UTC
"> > Men er dette forkert?
Post by Anne-Marie Prange
[...]
Hejsa.
Er fuldstændig enig med Ami, ikke at bla.hunde ikke kan være gode, har selv
en, men du ved ikke hvad der fra de forsk. racer slår igennem ved lige
præcis det kuld.
Mvh Susanne.
KennelKipler
2004-03-04 18:13:37 UTC
"Jimmy" skrev d. 04-03-04 11:00 dette indlæg :

Hej Jimmy,

Hvis du skal parre din blanding med en anden blanding, skal du tænke i
psyke. Ikke alle racer eller blandinger er lige gode at mixe med
hinanden.
Og så læs om lidt genetik, og få lavet de undersøgelser som folk der
avler på racerene hunde også laver. HD/AA øjenlysning osv. Check hvad
der er gældende for de racer din hund indeholder, men også for den tæve
han skal på.

MVH Marie.
http://www.kandu.dk/
Pia J
2004-03-04 20:40:57 UTC
Post by Jimmy
Hej
Jeg har en blanding af fire forskellige hunde. Han er jo en herlig fætter og
om nogle år vil vi sikkert gerne have ham parret med en anden blanding.
Du har flere gange skrevet herinde at din hvalp halter eller går underligt.

Umiddelbart synes jeg det er lige lovlig tidligt du tænker på at videreføre
hans måske dårlige fysik. Lad ham dog vokse færdigt, få ham checket - og så
skal du ikke høre et ondt ord fra mig angående stamtavlen. Men det er fisme
noget bras at købe en hvalp som kun når at blive 1-2 år gammel fordi dens
knogler rasler fra hinanden.

:Pia
Susanne Drews
2004-03-04 20:58:11 UTC
On Thu, 4 Mar 2004 11:00:09 +0100, "Jimmy"
Post by Jimmy
Er blandinger noget man forsøger at "udrydde"?
Eller er det OK at blande blandinger med andre blandinger?
Jeg synes, det er i orden under forudsætning af, at forældredyrene er
sunde og raske og har gode, stabile psyker.

Al respekt for det professionelle avlsarbejde i DKK-regi. Jeg har
altid betalt for mine hunde - det koster noget at opfostre hvalpe, men
jeg hverken kan eller vil betale 5.-10.000,- for en hvalp for, at den
skal ende med at se ud på en bestemt måde.

Jeg har stor respekt for mennesker, der henter deres hund på et
internat. Selv synes jeg ikke, jeg er kvalificeret til at rette op på
de fejl, andre måtte have begået i forhold til de hunde, der -
afstamingen uagtet - ender sådanne steder. Jeg mener egentlig heller
ikke, min forkærlighed for blandingshunde gør mig specielt ansvarlig
for andres manglende evner/ansvarlighed som hundeejere.

Mit nuværende gadekryds er ½ dværgpuddel, ½ ruhåret foxterrier. Køn er
han ikke, men han er charmerende ;-). Og fremfor alt er han simpelthen
bare en god hund, hvor pudlens intelligens og terrierens lidt mere
iltre temperament går op i en højere enhed. Han er "lavet med vilje",
netop fordi man koncentrerede sig om forældredyrenes generelle
helbredsmæssige forhold frem for, om pletten på halen sad det helt
rigtige sted.

/Sus
Lykke
2004-03-05 06:25:10 UTC
Post by Jimmy
[...]
Der er 2 fordele ved blandingshunde, selv om jeg ikke er interesseret i
dem.
De er sjældent syge og her ikke de problemer som alt for racerene hunde har.
Dernæst er der ikke store problemer med indavl.
Nogle af dem kan ovenikøbet være meget charmerende og ganske pæne at se på.
I Aalborg har jeg set en krammer, med en blanding mellem en golden retriever
og en gravhund.
Den er ikke ret høj, men rimelig lang og er spøjs at se på. Det er ihverfald
en man lægger mærke til.
Kineserne vil gerne have dem, de siger de ikke kan smage forskel.

Poul
Poul
René Kofoed
2004-03-05 11:16:33 UTC
Post by Lykke
Der er 2 fordele ved blandingshunde, selv om jeg ikke er interesseret i
dem.
De er sjældent syge og her ikke de problemer som alt for racerene hunde har.
Jeg har en blanding af Labrador og højest sandsynig Weimaraner. Hun har
allergi (schæferen osv)oksekød. Har fået fjernet en vorte/indadgroet hår
(mange små "hår"-racer) på indersiden af øjnlåget, det kan muligvis komme
igen, og så er hun sterilliseret pga dårlig psyke under og efter løbetiden.
Jeg er elsker min dejlige blanding, men troede også, at de aldrig var syge,
hvilket jo ikke passer i mit tilfælde.
Post by Lykke
Nogle af dem kan ovenikøbet være meget charmerende og ganske pæne at se på.
Ja, det er hun bestemt. Brun, med en hvid plet bag på benet lige over poten,
på alle fire ben.

Mvh Susanne, som er imod rundkørselhunde. 2 Racerene hunde, ja, men ikke
hunde der er både 3 4 5 eller flere forskellige racer i!
Hvem ved hvilke race træk der slår igennem??
Har ikke noget imod disse racer som rene, men der visse træk der ikke er af
det gode.
Eks: Am.staf + rotte+dobberman+schæfer+husky. Ved alle racer er der gode
egenskaber og knap så gode. Tag alt det dårlige fra de nævnte 5 og tænk så
over hvad du får !!!!!!!!!!!!! Jeg synes ikke det lyder som en nem hund.
Og værst af alt : Du ved ikke, om det er det kuld du laver, der ender som
ovenstående !!!!!!!
Firstname Lastname
2004-03-05 11:44:14 UTC
Post by Lykke
[...]
Jeg har også hørt folk sige at racehunde er mindre syge en blandingshunde.
Mig bekendt er det aldrig blevet undersøgt og derfor umuligt at udtale sig
om.
Mht. "indalv" kan man jo bare vælge en race der er sund og rask. Der findes
race med sygdomsproblemer, men der findes også masser af racer der er sunde
og raske.
Lykke
2004-03-05 14:48:54 UTC
Post by Firstname Lastname
race med sygdomsproblemer, men der findes også masser af racer der er sunde
og raske.
Nu behøver jeg vist ikke at gå længere end til kongehusene , for har er der
sku da tydeligere eksempler på indavl selv om det ikke lige giver sig
udslag i vores kronprins.

Poul
Jeannette Svensson
2004-03-05 14:12:34 UTC
Hej

Jeg synes ikke det er ok at avle direkte på blandinger, fordi du ikke
kan følge arvelige sygdomme. Det har du langt større mulighed for med
stambogsførte hunde..

Du kan godt have forældre dyr der er raske, men de kan give sygdomme
videre, f.eks. HD, og øjensygdomme, den slags sygdomme kan hunden være
bærer af/have i sine gener, men uden selv at være mærket af det.
Resultatet er at man så ender med at påføre hvalpekøbere stor smerte
fordi de kan være nødt til at aflive hunden i en ung alder. Yderligere
er der nogen her der også mener at blandinger er sundere end racerene
hunde - men dette er ikke bevist netop fordi at de fleste blandinger
jo ikke bliver undersøgt i samme grad som racerene hunde.

Og så er det jo også sådan at man kan ende med at have hunde der
fysisk får skavanker fordi man har blandet hunde der ikke burde
blandes - det giver jo store smerter for hunden, og når nu man har
brugt så mange generationer på at avle bestemte ting frem i
forskellige hunderacer, hvorfor så ødelægge dette ved at mixe noget
der måske også så har modstridende gener?
(tænk på forskellige jagt egenskaber som blandes, det må kunne give
store adfærdsproblemer/kriser i hunden for så kæmper den jo en kamp i
sig selv, det har jeg set mange gange og kan forstå det når man hører
HVAD der er blandet I hunden)

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
Benny Mortensen
2004-03-05 14:21:46 UTC
Hej Alle

Det med at blande hunde, tja de fleste er vel blevet det meget tilfældigt,
og de fleste fungerer vel også fint som hund.
Men måske det lige var på sin plads, at nævne, at det ikke altid er lykken
at ende med en hvalp, som kunne betragtes som Schæfer / Labrador...... Det
bliver fra rigtigt mange sider omtalt som, en rigtigt dårlig blanding. Som
står for en meget stor del af ulykkelige hændelser med hunde.

M.V.H.....Benny..
Pwh
2004-03-05 16:25:28 UTC
Post by Benny Mortensen
[...]
Hvad satan Benny, kriticerer du verdens bedste blanding, Tyson er en
blanding af Labrador og sort Schæfer og han er da yderst velfungerende.
Jeg har efterhånden mødt en 6-8 stykker med den blanding, og de siger alle som en
at det er en pragtfuld hund. Har du hørt noget andet, så frem med det straks.

/Jens (mumle mumle, tæve Benny for at angribe Tysons race, mumle mumle)
Jytte
2004-03-05 16:24:52 UTC
Post by Pwh
Post by Benny Mortensen
[...]
Det var dyrlæge Steensborg der kom med den udtalelse i P4-panelet i radioen.

Hilsen
Jytte
Pwh
2004-03-05 18:49:21 UTC
Post by Jytte
Post by Pwh
Post by Benny Mortensen
[...]
Hvad sagde han sådan helt precist, det kunne da værer meget sjovt at hører.
Umiddelbart vil jeg da sige at det må værer 2 meget gode racer at blande,
jeg synes da selv at Tyson har fået gode træk fra både Schæfer og Labrador.
Tyson bliver da også betragtet af alle jeg kender som en sød og rar hund, men
jeg skal da ikke sige at han ikke er en undtagelse fra reglen.

/Jens (der vil tæve dyrlæge Steensborg i stedet for Benny)
Jytte
2004-03-05 18:51:53 UTC
Post by Pwh
[...]
Du kan gå ind på www.dr.dk/p4panelet under kæledyr. Find under den 21. jan.
"Min hund har pludselig angrebet min kone, hvorfor?"

Hilsen
Jytte
Pwh
2004-03-05 19:55:56 UTC
Post by Jytte
Post by Pwh
[...]
Tak skal du have, jeg blev bare ikke meget klogere af det da det ikke
blev begrundet/underbygget på nogen måde i den artikel.
Jeg tvivler stærkt på at der er ført statestik over problemer med forskellige blandinger.
Jeg kan da ikke se hvorfor specielt Lab/Schæfer skulle værer problematisk at krydse,
de fleste jeg har mødt siger da at Labblandinger generelt er gode hunde.
Men får jeg en dag en kone og hun bliver gravid, så skal jeg nok holde øje med Tyson ;-)
Nej fandeme, jeg afliver ham med det samme for en sikkerheds skyld, det møgdyr ;-)

/Jens (som personligt tror det er noget pladder)
Jytte
2004-03-05 20:27:39 UTC
Post by Pwh
Post by Jytte
Post by Pwh
[...]
Steensborg siger efter min mening meget sludder. Det værste er at mange
tager ham alvorligt fordi han er dyrlæge og meget "på" i øjeblikket.

hilsen
Jytte
Pwh
2004-03-05 22:07:27 UTC
Post by Jytte
Post by Pwh
[...]
Jeg skal ikke påstå at jeg kender til manden, men du har sikkert ret i at mange
opfatter dyrelæger og hundetrænere som rene guruer, de er sikker lige så uenige
indbyrdes som alle os andre.

/Jens
Benny Mortensen
2004-03-06 13:59:30 UTC
Post by Pwh
[...]
Hej Jens

Nej jeg angriber ikke nogen race, He He. For det er jo ikke nogen race
:-))... Nu har Jytte jo svaret godt for mig. Hvor mange der så er, som
repræsenterer denne blanding, ved vi jo ikke noget om. Men det har jo været
kendetegnende, at de stort set alle, har været velfungerende hunde, indtil
der åbenbart lige skete et eller andet i hovedet på hunden. Bagefter var
hunden helt normal igen, og meget skamfuld over, hvad den havde gjort,
hvilket skulle være kendetegnende for mange af disse tilfælder. Men nu
har jeg hørt det fra flere sider, så Steensborg står ikke helt alene. Der
er jo nok grænser for, hvor mange af den slags tilfælder han selv har haft,
men er vel et resultat af den interne mail mellem dyrlæger.
Man skal jo ikke ligefrem forbande visse racer eller blandinger, men det
skader jo ikke, at have en form for risiko vurdering. Man ved jo den dag
man får hund, at man dermed øger sin chance for at blive bidt væsentligt. Er
man bange for det, skulle man jo nok lade være med at få hund. Heldigvis
sker langt de fleste bid som uheld, men de gør jo også ondt, selvom det var
et uheld. Man er vel noget af et legebarn :-))..

M.V.H.....Benny..
Pwh
2004-03-06 15:04:45 UTC
Post by Benny Mortensen
Post by Pwh
[...]
Der er snart så mange af den blanding at det vel kun kan værer et spørgsmål
om tid inden at den bliver anderkendt som selvstændig race ;-)
Post by Benny Mortensen
[...]
Jeg siger heller ikke at det ikke er rigtigt, det virker bare ulogisk på mig at
netop de to racer skulle værer problematiske at krydse. Jeg kan da komme i tanke
om flere andre hundeblandinger som jeg aldrig ville turde binde an med.
Kan man forestille sig at det simpelthen skyldes at det sansynligvis er den mest
almendelige blanding herhjemme, der hvor man altså kender forældrene.
Det er trods alt DK's to mest udbredte racer vi her taler om, så det skal
jo holdes op i mod hvor menge der rent faktisk er i omløb af det mix.
Post by Benny Mortensen
[...]
Ellers er han måske bare hurtig til at udtale sig, Jytte virkede ikke imponeret
over alle mandens ytringer, jeg kender ikke noget til ham selv.
Post by Benny Mortensen
[...]
Får folk det indtryk af 'racen' på et forkert og måske falsk grundlag
er der da mange der vil vælge den fra. Hvis det var et faktum at der
var væsentligt større risiko ved den blanding, så havde jeg da aldrig
selv fået sådan en blanding. Og er det så noget pladder, så er det da
synd for de hunde der så bliver svære at komme af med.
Ham jeg fik Tyson fra havde en gang før fået et lignene kuld, og de var
blevet revet væk ligesom Tysons kuld blev det, så populære må de da værer.
Post by Benny Mortensen
Er man bange for det, skulle man jo nok lade være med at
få hund. Heldigvis sker langt de fleste bid som uheld, men de gør jo
også ondt, selvom det var et uheld. Man er vel noget af et legebarn
:-))..
M.V.H.....Benny..
Jeg kan fortælle dig så meget, at havde jeg en hund der bed et menneske
uden grund, så var det til dyrelægen øjeblikkeligt. Men under leg så får man
da skrammer, jeg har lige rendt rundt med et blåt øje efter en Tysonpote
som ramte forkert under leg, han blev helt forskrækket over min hylen op i smerte,
så jeg måtte trøste ham bagefter og gører ham klart at jeg ikke var spor gal på ham :-)

/Jens